Пікнік, парі та…овації після кожної арії

У Київській Опері відбулася суперп‘рем‘єра «Так чинять всі жінки» Моцарта

Парі, переодягання, невпізнавання, удавані отруєння і чудесні зцілення, мрії про любов і вірність – і все це в круговерті бравурних колоратур і патетичних арій у виконанні шести оперних зірок відбувалося під час  єдиного концертно-сценічного виконання комедії  «Cosi fan tutte» (Так чинять усі жінки) Моцарта.

На сцені – музиканти  Национального камерного ансамблю «Київські солісти» і Симфонічного оркестру театру під орудою диригента Сергя Голубничого  (партія клавесина — Олена Жукова) . Лунає потрясаюча увертюра до опери класика, а на авансцені з‘являються три красеня, зірки світового рівня:  Андрій Бондаренко (Ґульєльмо), Олексій Пальчиков (Феррандо) і Тарас Бережанський (Дон Альфонсо), які готуються до пікніка, а поки смажиться шашлик, прочищають горло горілочкою з пивом і  говорять про… жінок. Два молодих офіцера, Феррандо і Гульєльмо, хваляться красою і чеснотою своїх наречених, сестер Фьорділіджі  (Ксенія Бахрітдінова-Кравчук) і Дорабелла ( Анастасія Поліщук). Втім, їх старший товариш, цинічний дон Альфонсо, заявляє, що чеснота жінки – немов фенікс: про неї всі говорять, але ніхто ніколи її не бачив. Він пропонує парі на сто цехинів: якщо молоді люди дадуть йому один день і будуть робити все, як він велить, тоді він доведе, що сестри невірні так само, як всі інші жінки. Юнаки зі сміхом погоджуються, повідомляють коханим, що йдуть у військовий похід, а самі перевдягаються в чужинців-албанців і починають залицятися до красунь.  Покоївка Деспіна (Дар’я Миколенко) повчає своїх господинь, як потрібно поводитися з чоловіками, і ті погоджуються, що від легкого флірту шкоди не буде. І тут починається інтриги…

Режисер Віталій Пальчиков переніс дійство у сучасність, з костюмами теж не дуже морочили голову (художник — Марія Грабченко) – обійшлися без кринолінів, мундирів з позолотою:  офіцери  – у тільняшках,  дівчата – у гарненьеих сукнях, спокусники албанці – у шортах, червоних футболках, кепках і сонцезахисних окулярах.  Коли артисти з‘явилися перед публікою  у такому «колоритному» вбранні, то зал вибухнув від реготу.

Кожна арія, дует, картина супроводжувалася криками «браво» та оваціями глядачів. Співаки віртуозно виконували свої парті і знаходили гротескові нюанси, розкриваючи  образи, які грали. Це було так класно і захоплююче!

Тільки дуже школа, що таку креативну, веселу, трохи хуліганську  поставку представили лише один раз,  бо це дійство з зірковим складом варто того, аби його почули і побачили більше публіки. Це були прекрасні миті, за які велика подяка всім виконавцям і особливий респект  маестро Сергію Голубничому, ансамблю «Київські солісти» і режисеру Віталію Пальчікову, які подарували виставу, яка надовго залишиться у пам‘яті меломанів. Про те, як народився цей проєкт і які новинки нас чекають у новому сезоні «Дню» розповів головний режисер Київської Опери.

«МУЗИЧНА БОМБА»

-Ідея поставити оперу «Cosi fan tutte» (Так чинять усі жінки) Моцарта належить диригенту-постановнику Сергію Голубничому.  Він давно мріяв, аби цей твір почули кияни, бо у нас на професійній сцені він ніколи  не виконувався, – каже Віталій ПАЛЬЧИКОВ,  головний режисер Київської Опери. –  До речі, Голубничий мабуть єдиний маестро в Україні, який може похвалитися, що у  має у своєму творчому активі чотири опери класика («Фігаро», «Дон Жуан»,  «Чарівна флейта», а зараз  й «Так чинять всі жінки»). Нагадаю, що  в Європі «Cosi fan tutte» користується великою популярністю. Є різні постановки, в яких співають відомі українські виконавці. А у нас чомусь не доходили руки до цього твору… Нині, коли у Київ приїхали оперні зірки – бас  Тарас Бережанський, баритон  Андрій Бондаренко та тенор Олексій Пальчиков ми скористалися нагодою і запропонували співками прийняти участь у нашому творчому проєкті. До постановки залучили і чудових вокалістів – Ксенію Бахрітдінову-Кравчук, Анастасію Поліщук  і   Дар’ю Миколенко.

– Музикознавці зазначали, що проблеми з постановкою опери були від самого початку через слабеньке лібрето Да Понте, якого критикували за несерйозність, зайву штучність дійства, хоча  музика Моцарта дійсно потрясаюча! Тому деякі режисери переробляли сюжет. Ви взяли оригінал лібрето чи теж  робили зміни?

– Ми взяли оригінал, але в основі постановки лежить Гамбурзька версія, яку було представлено під час пандемії COVID-19. Там зроблено багато якісних купюр і від цього дійство стало  динамічним і не затягнутим, бо нині глядачі  не люблять дивитися довгі  вистави. У нас вийшла 1 дія – одна година 20 хвилин, а друга – 50 хвилин.

– Як вам вдалося зірок зібрати у цей проєкт?

– По-перше, у Київській Опері зараз працює багато зірок і ми цим пишаємося. Цікаві творчі проєкти вдається реалізовувати завдяки нинішньому керівництву нашого театру. Я вважаю, що в цій виставі задіяний унікальний склад виконавців, як запрошені артисти, так і солісти Національної та Київської Опери. Нам повезло, що в Україні зараз знаходяться відомі співаки, які виконали головні партії:  Андрій Бондаренко (Ґульєльмо), Олексій Пальчиков (Феррандо)  і Тарас Бережанський (Дон Альфонсо). Цікаві образи створили наші зіроньки: Ксенія Бахрітдінова-Кравчук (Фйорділіджі) ,  солістка Національної Опери, Анастасія Поліщук (Дорабелла) і Дар’я Миколенко (Деспіна) – прими Київської Опери. До речі, Ксюша дуже хотіла виконати партію Фйорділіджі і от зараз мала можливість здійснити свою мрію.

– Майже дворічна пандемія коронавірусу, кілька локдаунів, коли завмирало все творче життя…Багато провідних оперних театрів світу тільки зараз почали відкривати свої завіси, а Київська Опера, навіть у складні часи, якось пристосовувалась у «шпаринки», коли МОЗ дозволяв, хай з обмеженнями, працювати, дарувати публіці новинки…Можна навіть сказати, що локдаун вам допоміг зірок зібрати у нашій столиці.

– Ми взяли від локдаунів все по максимум.. Хоча хвороби – це страшні речі, втім, дотримуючись санітарних норм, ми все ж репетирували, записували  креативні відео, нагадуючи, шо про наш  театр. У нас навіть під час карантину висів банер на будівлі : « Карантин обов‘язково закінчиться! Все буде добре!». Ми скучили за публікою, а судячи з реакції у залі, глядачі теж хочуть чути і бачити твори високого мистецтва.

– 27 червня Київська опера закриває свій 39-й сезон, традиційно великим гала-концертом, а яких прем‘єр чекати у новому сезоні?

– Ми представимо величезну прем‘єру світового мюзиклу «“School of Rock”  британського композитора  Ендрю  Ллойда Веббера. Театр має  ліцензію на виконання цього твору, ми виграли грант на цю постановку. Вже відбулися кастинги, на які проходили біля 300 дітей (!) із різних міст нашої країни, а у мюзиклі прийматимуть участь …13 юних талантів. У постановці будуть три склади учасників (39 дітей). Три цикли ррепетиций  вже відбулися, а прем‘єра планується   у вересні.  Підряд  покажемо 9 вистав у Києві. Думаю, що це буде «музична бомба»!

– Восени вчені-епідеміологи говорять про можливу нову хвилю пандемії, а це нові обмеження і навіть локдауни. Ви до цього готові?

– Думаємо про хороше і все буде добре!

Тетяна ПОЛІЩУК